چهارشنبه, 04 اسفند 1395 09:58

چگونه سایت طراحی کنیم؟ آموزش مراحل طراحی سایت

سوالی که برای خیلی از کاربرای من پیش میاد اینه که: « طراحی سایت رو از کجا آغاز کنیم » یا « چطور طراحی سایت رو از صفر شروع کنیم » یا « برای طراحی سایت باید چه چیزهایی رو یاد بگیریم » توی این مطلب، سعی میکنم به این سوالات و حواشی اونها پاسخ بدم.

اصولا برای اینکه شما بتونید طراحِ سایت های اینترنتی بشید، دوتا راهِ اصلی جلوتونه:

راه اول طراحی سایت (سریع و ساده): بدون نیاز به دانش برنامه نویسی، بدون نیاز به آموزش HTML و CSS
راه دوم طراحی سایت (زمان‌بَر و کمی دشوار): آموزش HTML، آموزش CSS، آموزش جاوااسکریپت، آموزش یک زبان برنامه نویسیِ تحتِ وب مثل PHP


معرفی روش سریع و ساده طراحی سایت:

توی روش اول، نیازی نیست هیچ زبانی رو یاد بگیرید، فقط کافیه که یه CMS یاد بگیرید! CMS چیه؟ CMS یه مجموعه فایلِ آماده است که به شما کمک میکنه بدون هیچ دانشی از طراحی سایت، بتونید سایت بسازید. اصولاً CMSها برای این منظور بوجود اومدند که همه‌ی افراد بتونند برای خودشون سایت بسازند، بدون اینکه دانشِ خاصی از برنامه نویسی داشته باشند.

ساده ترین و معروفترین CMS ، نرم افزاریه به نام وردپرس  (Wordpress)، بعد از وُردپِرِس، جوملا (Joomla) معروفه. آموزشش کمی پیچیده‌تر از وردپرسه، اما بنظرم ساختار بهتری داره و مهندسی شده تره.
پس برای یادگیری طراحی سایت به روش ساده و آسان باید توی گوگل جستجو کنید «وردپرس چیست» یا «جوملا چیست» و بعدش که کاملا فهمیدین اینا چی هستن، باید جستجو کنین: «آموزش وردپرس» یا «آموزش جوملا».
و به این طریق، به سادگی طراحی سایت رو آغاز خواهید کرد. اما این روش معایبی هم داره. یکی از معایبِ این روش اینه که قدرت شما در ساختِ سایتها و امکاناتشون به قدرت اون CMS و افزونه هاش محدود میشه و اگه چیزی رو بخواید که جوملا یا وردپرس نداشته باشن، خودتون بلد نیستید که دست بکار بشید و امکان مورد نظر رو به سیستمتون اضافه کنید.

 

معرفی روش زمانبر و دشوارترِ طراحی سایت:

و اما راه دوم، که کمی زمانبر و دشوارتر از راهِ اوله، اما در عوض، پس از یادگیری خودتون میتونید هرچیزی نیاز داشتید بسازید، حتی میتونید همراهِ راهِ دوم، یکی از CMSها رو هم یاد بگیرید و خودتون توی اون CMS امکاناتی رو که نداره بسازید.
اما سوال اینجاست که چطور HTML و CSS و جاوااسکریپت رو یاد بگیریم؟ خیلی سادست! اول HTML رو یاد بگیرید و بعد CSS و در آخر هم جاوااسکریپت رو آموزش ببینید. برای پیداکردن منابع هم میتونید از گوگل استفاده کنید. مثلا برای یادگیری HTML  این عبارت رو جستجو کنید: « HTML چیست » و « آموزش HTML از پایه » و برای یادگیری CSS این عبارت رو جستجو کنید: « CSS چیست » و « آموزش CSS از پایه » و با این جستجوها، مطالب فارسی و رایگان زیادی رو خواهید دید.

وقتی به این نقطه رسیدید که HTML و CSS رو یادگرفتید، خودتون بقیه راه رو یادخواهید گرفت اما اگه بازم ندونستید بقیه راه چیه، همینجا، توی همین مطلب، از قسمت نظرات ازم بپرسید، خوشحال میشم بهتون کمک کنم.

دیدگاه‌ها  

مهدی کرمی
# مهدی کرمی
سلام،چقد شما انسان شریفی هستین آدم لذت میبره شاگرد شما باشه،راستی گفتم شاگرد...همین الان در حال خوندن کتابتون (طراحی صفحات وب مقدماتی)هستم و از شیوایی و رسایی مطالب لذت میبرم و همزمان w3schools رو هم کار میکنم،،تا الان دوبار کامل html کتابتون و از دیروز هم css رو شروع به خوندن کردم،زنده باد مرد !
پاسخ دادن 1397-06-23 12:58
مصطفی رامندی
# مصطفی رامندی
سلام خدمت شما
ممنونم از ابراز لطفتون و خوشحالم که کتابم تونسته مفید باشه. :-)
پاسخ دادن 1397-06-23 21:14
سید محمد هاشمی
# سید محمد هاشمی
سلام من 28 سالمه و دارم html , css یاد میگیرم
کمی تعداد زیاد کدها بخصوص css3 منو به شبهه انداخت که اصلا ادامه بدم این مسیر رو یا نه
اگه میشه راهنماییم کنین
پاسخ دادن 1398-04-06 13:52
مصطفی رامندی
# مصطفی رامندی
سلام یک اشتباهی که بعد از افراد در هنگام آموزش طراحی سایت دارن اینه که فکر میکنند باید همه‌ی کدها و دستورات رو حفظ بشن. فکر میکنم این مشکل شما هم هست.
نیازی نیست که همه‌ی کدهای CSS3 رو حفظ باشید. فقط کافیه که یکبار همه‌ی کدها و جای استفادشون رو دیده باشید. یعنی اینکه یکبار دیده باشین که چه امکاناتی وجود داره و کدها چیکار میکنن. اینطوری زمانی که به کاری نیاز بود میدونین که آیا قابلیت اجرا داره یا خیر و با یه جستجوی کوچولو توی اینترنت میتونید روش استفادش رو ببینید.
بنابراین زیادیِ کدهای CSS دیگه اذیتتون نمیکنه چون قرار نبست حفظشون کنید.
پاسخ دادن 1398-04-06 14:45
هادی قربانی
# هادی قربانی
سلام خدمت شما
ممنون از این همه تلاشی که انجام میدین
من دانشجوی ارشد برق علم وصنعت هستم، قبل از این اطلاعات خیلی کمی راجع به طراحی سایت داشتم ولی خیلی اتفاقی وقتی فیلم کلاس شما رو دیدم واقعا علاقه مند شدم که طراحی سایت رو یاد بگیرم، یه سوالی که داشتم اینه که بنطرتون چن وقت طول میکشه که همhtmlهمcssو هم جاوا اسکریپت رو یاد بگیرم و یه سوال دیگه که بین جاوا اسکریپت و php در کل کدومش رو بهتر میدونید
پاسخ دادن 1399-05-01 00:52
مصطفی رامندی
# مصطفی رامندی
با سلام خدمت شما دوست محترم
خدارو شکر که محتوای آموزشی من تونسته در شما انگیزه ایجاد کنه ?
و اما در مورد سوال‌هاتون باید عرض کنم:
از نظر من در یک دوره‌ی فشرده‌ی حداکثر سه ماهه میتونید HTML و CSS و JavaScript رو که هر سه هم لازمه در ادامه‌ی هم آموخته بشن بصورت حرفه‌ای یاد بگیرید.
اما سوال دومتون که جاوااسکریپت بهتره یا پی اچ پی باید کمی بیشتر توضیح بدم:
اساسا JavaScript کارکردش با PHP متفاوته. از نظر من، جاوااسکریپت برای طراحی سمت سرور یا در اصطلاح عامیانه، طراحی‌ِ پنل‌های مدیریت سایت‌ها مناسب نیست. اگرچه جدیدا با پلاگین‌هایی مثل React.js و Node.js میشه همانند PHP از جاوااسکریپت استفاده کرد و باهاش کدهای سمت سرور هم نوشت، اما من موافق این نوع استفاده از این زبان اسکریپتی نیستم.
بنظر من بهتره از جاوااسکریپت به اندازه‌ی ایجاد حرکت در Frontend یا نمای سایت (مثل اسلایدشو، منوهایی بازشونده و ...) استفاده کرد.
و اما PHP. پی‌اچ‌پی زبان برناویسی سایت‌هاست. یعنی شما پنل‌های مدیریت سایت‌ها رو با این زبان برنامه نویسی می‌کنین. یعنی اگر سایتی بصورت ایستا (Static) باشه، چون پنل مدیریتی نداره، بنابراین اصولا نیاز به برنامه نویسی هم نداره، پس PHP هم نیاز نیست.
بنابراین برای شروع مسیر طراحِ سایت شدن از نظر من اینطور عمل کنین:
ابتدا HTML و CSS رو بصورت متوسط تا پیشرفته یاد بگیرین.
سپس به سراغ JavaScript برین و تا سطح مقدماتی آموزش ببینین.
بعد کار کردن با یکی از پلاگین‌های وابسته به جاوااسکریپت رو (از نظر من jQuery) بصورت مقدماتی تا متوسط آموزش ببینین.
تا اینجای کار شما یک طراح سایت استاتیک هستید و میتونید سایتهای بسیاری طراحی کنید که البته پنل مدیریت ندارن.
اگر بیشتر از این مقدار تمایل داشتین به سراغ یک زبان برنامه‌نویسی تحت وب برین. که توصیه من PHP هست. که آموزشش چیزی بین ۳ تا ۶ ماه طول میکشه.
اگر سوال دیگری هست، از همین طریق در خدمتم ??
پاسخ دادن 1399-05-04 20:54

دیدگاه شما